Monday, July 15, 2024

Definisi Packaging Design

 Menurut Klimchuk dаn Krаsovеc (2006:33) “Packaging design is the

design of a package for a product as an effort to improve production requirements
and to support marketing. The design is a combination of shape, structure,
materials, colors, images, typography and elements of design with product
information”. Dеsаin kеmаsаn аdаlаh rаncаngаn suаtu kеmаsаn untuk suаtu produk
sеbаgаi upаyа pеningkаtаn dаn syаrаt produksi untuk mеndukung pеmаsаrаn.
Rаncаngаn tеrsеbut mеrupаkаn gаbungаn dаri bеntuk, struktur, mаtеriаl, wаrnа,
citrа, tipogrаfi dаn еlеmеn – еlеmеn dеsаin lаinnyа dеngаn informаsi produk.
Menurut Shimp dan Andrews (2013:617)“Packaging design is a matter
that depends on the use of symbolism to support brand image, and carry the
information that consumers expect. A number of instructions on the packaging are
used for this purpose, such as color, design, shape, brand name, physical materials,
and product information labels”. Desain kemasan adalah hal yang bergantung pada
penggunaan simbolisme untuk mendukung citra merek, dan membawa informasi
yang diharapkan konsumen. Sejumlah petunjuk dalam kemasan dimanfaatkan
untuk tujuan tersebut, seperti warna, desain, bentuk, nama merek, material fisik,
serta label informasi produk.
Menurut Kotlеr (2013:332) “Design is the totality of features that affect the
appearance and function of a product in terms of consumer needs. Product design
can improve product quality and durability, but it can also improve product
appearance. Product packaging design is also used to stimulate consumer emotions
when using the product. Therefore the packaging design must be designed
according to the target expected by potential consumers”. Desain adalah totalitas
fitur yang mempengaruhi penampilan dan fungsi suatu produk dalam hal kebutuhan
konsumen. Desain produk dapat meningkatkan kualitas dan daya tahan produk,
selain itu juga dapat meningkatkan tampilan produk. Desain kemasan produk juga
digunakan untuk merangsang emosi konsumen saat menggunakan produk. Oleh
karena itu desain kemasan harus dirancang sesuai dengan target yang diharapkan
konsumen potensial

No comments:

Post a Comment